fbpx

Magnesium en ons lichaam

De Chinezen  noemen magnesium ‘De vonk van het leven’. Nu klinkt dat wel héél mooi, maar het geeft  weer hoe belangrijk dit element is voor onze gezondheid. Het is zelfs één van onze meest belangrijke levensbehoeftes, naast o.a. zuurstof en water. En dat is ook niet verwonderlijk als je weet dat magnesium veel processen reguleert.

Waar wordt magnesium gevonden

In Nederland is de bodem zeer arm aan het element magnesium. Het zout wordt gewonnen volgens het principe van ‘solution mining’. Via een pijp wordt er water 1600 meter de grond ingespoten waardoor het ondergrondse zout in dit water zal oplossen. Dit zoute water wordt vervolgens via een tweede pijp direct naar de Nedmag fabriek in Veendam gepompt.Hier wordt het zout bewerkt voor verschillende doeleinden. Deze magnesium wordt gewonnen uit alleen de meest zuivere vorm van deze zoutlaag. Magnesiumolie is zo zuiver dat de enige bewerking die het nodig heeft, het verwijderen van het ijzer is, om een roestkleur te voorkomen.

Wat doet magnesium

De belangrijkste functie van magnesium is de productie, het transport en de opslag van energie. Het mineraal draagt zorg voor de elektrische geleiding in ons neurologisch systeem. Het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk en de prikkeloverdracht tussen spieren en zenuwen.

Magnesium is belangrijk voor de eiwitsynthese van DNA en RNA, dus voor groei en ontwikkeling en het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goed functionerend immuunsysteem. Het regelt tevens de calciumopname in de cellen en waar calcium zorgt voor het aanspannen, daar zorgt magnesium voor het ontspannen. Beiden werken samen en kunnen niet zonder elkaar. Magnesium zorgt dus voor de broodnodige ontspanning van alle skeletspieren, ingewanden en van de hersenen. Magnesium is minstens zo belangrijk voor een goede botopbouw als calcium. Een groot deel van de botontkalking is te wijten aan een chronisch magnesiumtekort.

Wat zijn magesiumrijke voedingsstoffen?

De top 10 aan magnesiumrijke voedingsstoffen zijn: Spinazie, Noten, Peulvruchten, Rauwe cacao, Zilvervliesrijst, Avocado, Bananen, Zeewier, Vis, Broccoli

Wat zijn de klachten

Veel mensen in Nederland lijden aan klachten veroorzaakt door min of meer ernstige en chronische tekorten van met name magnesium. Magnesium is van belang voor de opname en verwerking van diverse belangrijke vitamines en mineralen, waaronder vitamine D, Kalium en B. Indien er een tekort aan magnesium is, zien we ook vaak een tekort aan onder andere bovengenoemde vitamines.

Magnesiumtekort

De meeste mensen weten niet eens dat zij een magnesiumtekort hebben en ook hun huisartsen komen zelden een magnesiumtekort op het spoor. Op deze manier missen zij helaas nog veel magnesiumtekorten. Daarnaast is een magnesiumtekort niet via reguliere bloedtesten op te sporen.  Normaal gesproken is slechts een klein gedeelte (ongeveer 1%) van alle magnesium in het lichaam aanwezig in het bloed. Ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad in het lichaam bevindt zich (in combinatie met calcium en fosfaat) in het bot. De hoeveelheid magnesium in bloed, cellen en bot wordt door het lichaam constant gehouden. De regulatie gebeurt door aanpassing van opname via de darmen en uitscheiding met de urine, via de nieren.

Waardoor is er niet genoeg magnesium

Het kan zijn dat er te veel magnesium uit het lichaam “lekt”. Dit kan voorkomen doorblijvoorbeeld chronische stress ( Zowel mentaal asls fysiek), en bijvoorbeeld bij diabetici die hun ziekte onvoldoende onder controle hebben. Het komt ook voor bij mensen waarbij de bijschildklier te traag werkt. Andere mogelijke oorzaken zijn ernstige diarree, het gebruik van te veel plaspillen, een chirurgische ingreep, ernstige brandwonden of zwangerschapsvergiftiging. Ook sommige geneesmiddelen kunnen ervoor zorgen dat teveel van het magnesium door de nieren uit het lichaam wordt verwijderd. Aandoeningen aan de darmen zoals ziekte van Crohn, colitis ulcerosa,  kunnen ervoor zorgen dat u onvoldoende magnesium uit de voeding opgeneemt. Factoren als lichamelijke kwetsuren of ziektes, medicijngebruik, luchtvervuiling, vaccinaties en electrosmog zorgen voor een sterke daling van het magnesiumgehalte in het lichaam en kunnen tekorten veroorzaken.

Magnesium en slaap

Slapeloosheid of het moeilijk in slaap kunnen komen zijn andere symptomen als gevolg van magnesiumtekort. Magne­sium van essentieel belang voor een goedregulatie van Melatonine,  die ons slaap- en waakritme regelt en daarmee een startsein voor de aanmaak van de overige hormonen geeft. Magnesium zorgt ook voor afname van het stresshormoon cortisol. Het helpt dus voor ontspanning. Mensen die vaak nachtmerries hebben moeten daarom ook denken aan een magnesiumtekort. Doordat er onvoldoende magnesium in het lichaam is, is er een te hoog gehalte cortisol met als gevolg angst en spanning, die zich in de nacht vertaalt in nachtmerries. Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen zonder magnesiumtekort of mensen die magnesiumsupplementen nemen om dit tekort op te heffen, beter en dieper slapen dan mensen met een magnesiumtekort.

Hoe herkent u een magnesiumtekort

Onze huidige voeding bevat weinig magnesium. Voedingsstoffen die veel magnesium ontrekken zijn geraffineerde koolhydraten zoals in wit brood, koffie, alcohol, frisdranken, een hoog zoutgebruik en medicijnen zoals de anticonceptiepil. Als u veel zuivel gebruikt, zoals melk en yoghurt, kunt u ook een onevenwichtige balans opbouwen tussen het calcium en magnesiumgehalte. Er zijn diverse signalen die kunnen duiden op een tekort aan dit belangrijke element.

Signalen voor magnesiumtekort

  • Slecht slapen
  • Nachtmerries, veel dromen
  • Spierkrampen, spiertrillingen, restless legs, spierzwakte
  • Tics, zenuwtrekjes
  • Verstijfde- en verharde spieren
  • Fybromyalgie
  • Vermoeidheid (chronisch vermoeidheidssyndroom), uitputting
  • Angst, fobieën, psychotische verschijnselen
  • Onrust, overspannenheid, nervositeit, prikkelbaarheid
  • Depressie, gedachten aan suïcide
  • Duizeligheid
  • Migraine
  • Hartritmestoornissen
  • Darmklachten
  • Nierstenen
  • Oorsuizingen (tinnitus)
  • Huidklachten, psoriasis
  • Bloedend en slap tandvlees
  • Concentratiestoornissen
  • Geheugen- en woordbenoemingsstoornissen
  • Bloeddrukproblemen (magnesium is een natuurlijke bètablokker)
  • Stotteren
  • Hyperactiviteit en onhandelbaar gedrag bij kinderen
  • Overgevoeligheid voor lawaai of licht

Breng de klachten in kaart

Deze indrukwekkende lijst aan klachten laat zien hoe groot het belang van een goed magnesiumgehalte is. Alle bovengenoemde klachten kunnen op zich uiteraard ook voorkomen bij andere aandoeningen, maar indien men uit deze lijst meer dan drie klachten herkent, is een magnesiumaanvulling van groot belang. Problemen met circulatie, spijsvertering, spieren (hart!) en het zenuwstelsel hangen vaak nagenoeg altijd samen met een magnesiumtekort. Oudere mensen hebben vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort.

Onderzoeken naar magnesiumtekort

Onderzoeken tonen het verband aan tussen een chronisch magnesiumtekort en astma, diabetes, alcoholisme, Alzheimer, epilepsie, autisme, ADHD, hart- en vaatziekten, CVS, migraine, menopauze, osteoporose, PMS, vruchtbaarheidsproblemen, SIDS, cariës, RSI, auto-immuunziekten zoals MS, ALS, reuma, psoriasis en eczeem, de ziekte van Parkinson en psychische aandoeningen als angst- en paniekstoornissen, depressiviteit, stemmingswisselingen, agressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie.

Lichamelijke inspanning vereist meer

Er is meer behoefte aan magnesium bij zwaar lichamelijke inspanningen zoals hardlopen, diarree, chronische pijn, overmatig zweten (sauna!), de periode na een operatie. Stress, angst en bij crashdiëten.

Snel herstellen

Magnesium wordt helaas nog maar al te vaak genegeerd door de huidige medische orde, deels door onwetendheid bij veel artsen maar ongetwijfeld ook omdat zij niet te patenteren is. Een goed magnesiumgehalte zou veel mensen op een goedkope manier een stuk gezonder houden.
bij powerfulstones zijn diverse magnesiumrijke producten te verkrijgen of neem contact op voor een consult.
Please follow and like us:

Geef een reactie

*

×
Product added to cart

Geen producten in je winkelmand.