Fybromyalgie en Guasha

Fibromyalgie wordt gezien als een vorm van reuma die niet de gewrichten treft, maar de spieren en het bindweefsel. De Griekse benaming voor deze aandoening is samengetrokken uit de woorden ‘Fibro’ dat staat voor bindweefsel, ‘myo’ dat vertaald kan worden als spier en ‘algie’ dat duidt op pijn. De Nederlandse benaming voor deze ziekte is ‘weke delen reuma’ of ‘spierreuma’. Fibromyalgie komt voor bij 2% van de volwassen tussen 20 en 60 jaar. Vrouwen hebben tien keer vaker last van deze aandoening dan mannen.

Wat is fibromyalgie?

Patiënten hebben hevige chronische pijnen en spierstijfheid verspreid over diverse punten op het lichaam. De meest gevoelige plekken of drukpunten zijn vaak aanwezig in de nek, schouders, handen, heupen en knieën. Fibromyalgie gaat gepaard met een tintelend of branderig gevoel in de ledematen. De klachten zijn ’s morgens meestal het hevigst. Andere symptomen kunnen zijn hoofdpijn, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, darmklachten, huidklachten, vermoeidheid en slaapstoornissen. Door het ontbreken van een goede nachtrust raken ze extreem oververmoeid. Dit kan leiden tot chronisch energiegebrek en uitputting. Door de continue pijnen wordt de patienten vaak inactiever en daardoor lopen ze het risico op een sociaal isolement.

Hoe kan je klachten verminderen?

Een voedingsdagboek bij houden zorgt ervoor dat je precies weet wat je eet. De juiste voeding  en zo vers mogelijk. Dit betekent veel groene groenten, voldoende fruit (wees wel voorzichtig met suikerrijk fruit), noten, zaden, volkoren vezels, vette vis zoals zalm, makreel of haring (essentiële vetten) eten.  Eventueel vitamine B12, vitamine D en magnesiumchloride helpen de klachten van fibromyalgie te verminderen. Vitamine B12 zit in mager vlees. Vitamine D krijg je door buiten te zijn via het zonlicht. Magnesiumchloride (spier ontspanner) kan je door middel van een voetenbad via de huid laten opnemen.

Een activiteiten dagboek bijhouden. Om op die manier inzage te krijgen in je activiteiten niveau.( Dit om het jojo effect eruit te halen.)

Energie is spaarzaam bij mensen met fibromyalgie daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Leer nee te zeggen tegen taken die je niet goed kunt uitvoeren of om taken (bijv. op het werk en in het huishouden) te delegeren als dit mogelijk is. Je wordt hierdoor minder belast en je kunt de stressniveaus verlagen. Stress verminderen kan ook door meditatie, yoga, ontspanningsmassage of gewoon even tijd voor jezelf. Zorg voor rust minimaal één uur voor je naar bed gaat, geen licht van een beeldscherm of harde muziek etc. waardoor je nog slechter slaapt. Mijdt alcohol en koffie met cafeïne kort voor je gaat slapen. Zorg dat je slaapkamer helemaal donker is en niet te warm, ontwikkel een vast ritme, wijk daar niet van af.

Bewegen geeft op de lange termijn een positief effect op fibromyalgie. Zoek uit wat voor jou lichaam en pijn ervaring draaglijk is, je kunt verschillende sporten uitproberen. Zo geeft zwemmen een gunstig effect. Sporten in zijn algemeenheid maakt je fysiek sterker, maar ook een beter sociaal leven en minder psychologische stress.

Massage in de vorm van GUASHA therapie helpt het verminderen van de pijnen bij fibromyalgie. Tevens zorgt GUASHA voor een betere doorbloeding, energie toename, werkt in op het centrale zenuwstelsel en het bindweefsel in het lichaam. Fibro patiënten voelen zich na een behandeling weer gevuld met energie en ervaren vaak een positieve tinteling door het hele lichaam.

Wil jij weten wat ik voor u kan betekenen met GUASHA?

Geef een reactie

*

×
Product added to cart

Geen producten in je winkelmand.