Of liever gezegd het gebrek aan regulatie als het op emoties aankomt. Alle gevoelens zijn extreem bij ADHD. Als ze boos zijn, zijn ze als een stier die op hol geslagen is en niet te stoppen is. Maar ook blij, verdrietig, gekwetst. Alles lijkt uitvergroot.
Het breinnetwerk dat verantwoordelijk is voor het ervaren van emoties is het limbisch systeem. Hersengebieden die onderdeel zijn van het limbische systeem zijn onder andere de amygdala, de hippocampus, de nucleus accumbens, en delen van de frontale cortex.
Of je nu wel of geen ADHD hebt, niemand is zonder emoties. Ook de sterkte van de emoties is bij iedereen hetzelfde. Hoe komt het dan toch dat die emoties bij ADHD veel meer zichtbaar zijn dan bij mensen zonder ADHD?
Als ze blij zijn, zijn ze niet zomaar blij, maar springen meteen in het rond. Als ze verdrietig zijn, zijn ze niet zomaar verdrietig, maar lijkt het alsof de wereld vergaat en dat alleen hun dat gebeurd. Als ze boos zijn, zijn ze niet zomaar boos, dan razen en tieren ze alles bij elkaar. Enfin, je snapt het. Het hart op de tong, dat idee. Emotieregulatie bij ADHD kan echt een probleem geven.
Emoties in het brein
Wanneer mensen emoties ervaren zijn er verschillende breingebieden actief. Welke gebieden dat zijn heeft te maken met wat we aan het doen zijn of in welke situatie wij ons bevinden. Men gaat er van uit dat er niet één hersengebied betrokken is bij het ervaren van emoties, maar een netwerk van verschillende gebieden. Het breinnetwerk dat verantwoordelijk is voor het ervaren van emoties is het limbisch systeem. Hersengebieden die onderdeel zijn van het limbische systeem zijn onder andere de amygdala, de hippocampus, de nucleus accumens, en delen van de frontale cortex.
Emotionele achtbaan?
We weten van tieners dat zij emoties intenser ervaren dan volwassenen en dat de emoties elkaar sneller afwisselen. Is dit ook zichtbaar in het brein? Het antwoord is ja. in een onderzoeker hebben onderzoekers aan kinderen, tieners en volwassenen gevraagd om naar plaatjes van bange, vrolijke en neutrale gezichten te kijken, terwijl ze bij sommige gezichten wel en bij andere gezichten niet op een knop moesten drukken. Tieners lieten bij bange gezichten sterkere activiteit in het brein zien in vergelijking met kinderen en volwassenen. De conclusie mag dan ook zijn dat op breinniveau tieners heviger reageren op emoties.
Maar kun je Emotieregulatie trainen?
Er zijn technieken voor het verbeteren van je emotieregulatie. Het vergt dat je zonder ook deel naar jezelf kunt kijken. Je emotie is toch ook je innerchild en van belang dat je dit goed begrijpt en er goed voor zorgt.
Tips voor het trainen van je emotie regulatie:
- Hou een dagboek bij en vermeld daarin je emoties.Het is niet makkelijk om de gevoelens die we op dagelijkse basis meemaken uit te stellen. Maar de tijd nemen om te erkennen hoe dingen je laten voelen is van essentieel belang voor emotionele intelligentie. Een maal per dag kijk je dan zonder oordeel naar je emoties en waarom deze emoties waren en beoordeeld of het ook anders had gekund.
- Let op wat er in je lichaam gebeurd. Emoties brengen nogal een aantal fysieke reacties met zich mee. In plaats van die te negeren, moet je ernaar beginnen te luisteren. Onze geest en ons lichaam zijn een. Ze vullen elkaar aan. Je kunt je emotionele intelligentie verhogen door de signalen te leren interpreteren die jouw lichaam je geeft over je emoties.
- Veroordeel je eigen emoties niet. Elke emotie is er een. Positief of negatief er is geen goed of fout. , Als we onszelf gaan veroordelen om onze emoties dan is er ook geen mogelijkheid om er van te leren. We moeten dingen voelen en ervaren. Alle emoties brengen bruikbare informatie.
Het Innerchild traject is ontwikkeld om jou te helpen met jou reis om meer controle over je emoties te krijgen. Dit traject kan volledig online. Dus je bent niet locatie gebonden. Informeer naar de mogelijkheden.